Det är inget ovanligt att du både kör cross och enduro för att få lite omväxling i ditt körande. Oavsett vilket du kör kommer det krävas att du har god kondition och har ett starkt psyke. Det krävs nämligen en del utav föraren för att genomföra körning på en crossbana eller i terrängen. Börja med att köra lite i taget och till sist kommer du klara av flera varv utan att känna av att du har kört. Visserligen blir du trött men på ett behagligt vis. Det finns också andra saker som ska vara på topp.

Motorcykeln

Din motorcykel måste vara i toppskick inför varje träning och tävling, annars är risken att du kan skada dig när du kör. Är kedjan sliten till exempel kan den gå av under tiden du kör. Dessutom gäller det att alla skruvar och gängor är som de ska, samt att styret inte är böjt, allt för det ska vara så säkert som möjligt för dig.

Efter träning eller tävling

Efter att du har tränat eller tävlat är det rengöring av motorcykeln som gäller. Det lättaste är att spola av med en högtryckstvätt, men det gäller att rengöra alla skrymslen och vrår. Annars kan du tvätta hojen för hand med hink, svamp och med borstar. Det gör att du undviker att få in vatten i ett lager, men samtidigt är det lättare att upptäcka om något har hänt med motorcykel. Efter tvätten kan det vara all idé att kontrollera filter, smörja kedjan och tanka hojen. Glöm inte bort att byta oljefilter och olja med jämna mellanrum.

Kostnader

Självklart kostar det en del att göra cross och enduro, men du kan köpa begagnad hoj. Sedan tillkommer utrustningen, samt avgifter för medlemskap, träningar och tävlingar. Har du ett intresse får det kosta lite, detta gäller oavsett vad du är intresserad av. Tänk på hur många likasinnade du kommer träffa och vilken gemenskap du kommer att känna, det måste också vara värt något!